Οι ποινές στη διαδικασία εκκίνησης κρύβουν ένα βαθύτερο πρόβλημα

×

Του Κώστα Λεώνη

Θα παραδεχτώ ότι ήμουν ένας από τους πολλούς που έκαναν πλάκα με τις συνεχόμενες ποινές που μάζεψε ο Οκόν στο Μπαχρέιν. Και να ήθελες να μείνεις σοβαρός ήταν αδύνατο, ο Γάλλος ήταν λες και δοκίμαζε τους αγωνοδίκες αν είχαν επιστρέψει στην κατάλληλη φόρμα μετά τη χειμερινή διακοπή.

GP ΣΑΟΥΔΙΚΗΣ ΑΡΑΒΙΑΣ

Και όμως κάπου μέσα στη ζάλη του μετά την καρό σημαία, ο Οκόν είπε μια μεγάλη αλήθεια: «δεν καταλαβαίνω γιατί τιμωρήθηκα για τη θέση μου στο grid, έκανα το ίδιο που έκανα τόσα χρόνια στις μικρότερες κατηγορίες». Μετά ο πιλότος της Alpine συναντήθηκε με ανθρώπους της FIA, του εξήγησαν τη φετινή αλλαγή στους κανονισμούς και αυτός δήλωσε ότι στο μέλλον θα πρέπει να προσέχει παραπάνω αν και, όπως τόνισε, η ορατότητα από τη θέση του οδηγού είναι βασικά ανύπαρκτη.

Ελάχιστοι έδωσαν σημασία βέβαια μέχρι που δυο εβδομάδες μετά ο Αλόνσο βρέθηκε ακριβώς στην ίδια θέση. Με τον Ισπανό πρωταγωνιστή στον αγώνα η ποινή των πέντε δευτερολέπτων στάσης που του επιβλήθηκε έγινε βασικό θέμα συζήτησης, πόσο μάλλον αφού αργότερα οδήγησε έμμεσα σε μια άλλη ποινή που σήκωσε πραγματική θύελλα για το πότε επιβλήθηκε και πως τελικά ακυρώθηκε. Όμως ας μείνουμε στα προβλήματα στη διαδικασία εκκίνησης.

Ξέχασαν ξαφνικά οι καλύτεροι οδηγοί του κόσμου, οι πιλότοι της Formula 1, πως να τοποθετήσουν το μονοθέσιο τους; Όχι βέβαια! Απλώς φέτος γράφτηκε στους αγωνιστικούς κανονισμούς της Formula 1 ένα εδάφιο που είχε εισαχθεί το 2022 στον Διεθνή Αθλητικό Κώδικά (ΔΑΚ) της FIA: αν έστω και μέρος της επιφάνειας των μπροστινών ελαστικών υπερβαίνει τις γραμμές της θέσης στο grid, τότε ο οδηγός θεωρείται ότι εκκίνησε από λανθασμένη θέση, άρα τιμωρείται.

Στο παρελθόν είχαν τιμωρηθεί πιλότοι που παραβίασαν την μπροστινή γραμμή των θέσεων τους, άλλωστε η FIA καθιέρωσε πανάκριβους αισθητήρες που χτυπούσαν ακόμη και αν ένα μονοθέσιο «κλωτσούσε» όταν ο οδηγός έβαζε ταχύτητα. Αλλά για τις πλαϊνές γραμμές της θέσης του grid δεν είχαν πέσει ποτέ ποινές. Το πιο εκπληκτικό; Δεν υπάρχει στους κανονισμούς της Formula 1 το πλάτος ανάμεσα σε αυτές τις γραμμές! Και πως να υπάρχει άλλωστε όταν το grid σε κάθε πίστα είναι ένα και πρέπει να εξυπηρετεί αγώνες με διαφόρων τύπων (αρά και πλάτους) αυτοκίνητα.

Ο νέος διευθυντής αγώνα της Formula 1 Niels Wittich προσδιόρισε αυτό το πλάτος και φρόντισε κάθε πίστα να το εφαρμόζει. Όμως παράλληλα επέβαλε μια ανεξήγητη τυπολατρία σε ένα θέμα που δεν προσφέρει πλεονέκτημα στους «παραβάτες» αγνοώντας επιδεικτικά το αντικειμενικό πρόβλημα ορατότητας. Και εδώ κλονίζεται η εμπιστοσύνη όλων απέναντι στο πρόσωπο του. Αν για ένα τόσο άστοχο θέμα επιμένει στους τύπους, πως να ελπίζει κανείς ότι θα αντιδράσει σωστά σε ένα πιο «γκρίζο» αγωνιστικό περιστατικό; Το φάντασμα του προκατόχου του Michael Masi δυστυχώς φαίνεται να μας στοιχειώνει ακόμη.