F1 - 2026: Οι αλλαγές στους τεχνικούς κανονισμούς

×

Το 2026 αποτελεί μια καθοριστική στιγμή για την Formula 1, καθώς επιχειρείται η μεγαλύτερη αλλαγή τεχνικών κανονισμών στην σύγχρονη ιστορία του αθλήματος.

Οι αλλαγές αυτές θα διαμορφώσουν εκ νέου τις ισορροπίες δυνάμεων και θα τραβήξουν το ενδιαφέρον, προσφέροντας ακόμη πιο συναρπαστικούς αγώνες.

AP25341475437050_560.jpg
Σασί και αεροδυναμική 

  • Μικρότερα και ελαφρύτερα μονοθέσια:

Το μεταξόνιο μειώνεται κατά 200mm (στα 3400mm), το συνολικό πλάτος κατά 100mm (στα 1.900mm), το πλάτος του δαπέδου μειώνεται κατά 150mm και το ελάχιστο βάρος πέφτει κατά 30kg (στα 768kg). Όλα αυτά έχουν στόχο να κάνουν τα μονοθέσια πιο ευέλικτα και πιο άμεσα στις αντιδράσεις τους.

  • Μειωμένη κάθετη δύναμη (downforce):

Η συνολική κάθετη δύναμη μειώνεται κατά περίπου 15–30%, λόγω της κατάργησης της διαμόρφωσης του πατώματος. 

Σημαντική μείωση αεροδυναμικής αντίστασης (drag):

Οι στροβιλισμοί μειώνονται κατά 55%, διευκολύνοντας την εγγύτητα των μονοθεσίων και τις πιο κλειστές μάχες.

 

Ενεργή αεροδυναμική (Active Aerodynamics):
Κινητές εμπρός και πίσω πτέρυγες αντικαθιστούν το DRS, επιτρέποντας εναλλαγή μεταξύ ρυθμίσεων χαμηλής κάθετης δύναμης στην ευθεία και υψηλής κάθετης δύναμης στις στροφές. Έτσι ο οδηγός έχει επιπλέον πρόσφυση όταν την χρειάζεται ή αντίστοιχα ταχύτητα.

 
Ελαστικά:
Οι ζάντες 18 ιντσών παραμένουν, όμως τα εμπρός ελαστικά γίνονται στενότερα κατά 25 mm και τα πίσω κατά 30 mm, μειώνοντας την αεροδυναμική αντίσταση και το συνολικό βάρος.


Υβριδική μηχανή

Ισορροπία 50/50:
Η συνολική ισχύ θα προέρχεται κατά 50% από τον θερμικό κινητήρα (ICE) και κατά 50% από τον ηλεκτρικό κινητήρα


Απλοποιημένο ηλεκτρικό σύστημα:
Η MGU-H καταργείται, ενώ η ισχύς της MGU-K αυξάνεται σημαντικά (από 120kW σε 350kW), ενισχύοντας τις δυνατότητες προσπεράσματος και την ταχύτητα στις ευθείες.

Βιώσιμα καύσιμα:
Τα μονοθέσια θα χρησιμοποιούν προηγμένα βιώσιμα καύσιμα, χωρίς ανθρακικό αποτύπωμα. Η απόδοσή τους θα είναι εφάμιλλη των ορυκτών καυσίμων.

Ο οδηγός στο επίκεντρο
Σε αυτή τη νέα γενιά μονοθεσίων, οι οδηγοί θα έχουν μεγαλύτερο έλεγχο από ποτέ. Οι κρίσιμες αποφάσεις σχετικά με την ανάπτυξη, την ανάκτηση και τη διαχείριση ενέργειας αυξάνουν σημαντικά την ευθύνη τους μέσα στο κόκπιτ. Η κατανόηση του τρόπου με τον οποίο οι οδηγοί θα χρησιμοποιούν αυτά τα νέα στρατηγικά εργαλεία θα είναι καθοριστική για την πλήρη αξιοποίησή τους και την ανταγωνιστικότητά τους.


Υπό αυτό το πρίσμα θα οπτικοποιούνται κρίσιμες παράμετροι λειτουργίας στους φιλάθλους και στα εμπλεκόμενα μέρη, διασφαλίζοντας ότι το περιεχόμενο είναι αντιληπτό απ’ όλους όσοι εμπλέκονται στην τηλεοπτική μετάδοση: Τηλεθεατές, σχολιαστές όλοι θα μιλούν την ίδια γλώσσα, που τοποθετεί ξεκάθαρα τον οδηγό στο επίκεντρο της Formula 1.


Πώς καταλήξαμε στη νέα ορολογία αυτούς τους όρους
Συμβουλευτήκαμε ένα ευρύ φάσμα φιλάθλων, προκειμένου να κατανοήσουμε ποια ορολογία θα τους βοηθούσε να αντιληφθούν καλύτερα τα βασικά χαρακτηριστικά των νέων κανονισμών. Η διαδικασία αυτή περιλάμβανε τη χρήση δημοσκοπήσεων, τη συμμετοχή της κοινότητας μας «Fan Voice» με περισσότερα από 50.000 μέλη, καθώς και διαβούλευση με τη FIA, τις ομάδες της Formula 1 και άλλους τεχνικούς ειδικούς, ώστε να οριστικοποιηθούν και να συμφωνηθούν οι όροι. Θέλουμε να αποφύγουμε εξειδικευμένη ορολογία, γνωρίζοντας ότι οι φίλαθλοι παλιοί και νέοι προτιμούν απλή, πιο αντικειμενική και ουσιαστική γλώσσα. Είναι σημαντικό να γίνεται αντιληπτή η τεχνική φύση των κανονισμών και να αποδίδεται με ακρίβεια, ώστε οι νέοι όροι να είναι χρήσιμοι και αξιόπιστοι τόσο στην ανάλυση όσο και στον σχολιασμό εντός πίστας.


ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΠΡΟΣΠΕΡΑΣΜΑΤΟΣ - (OVERTAKE MODE)

• Επιτρέπει στους οδηγούς που βρίσκονται σε απόσταση μικρότερη του ενός δευτερολέπτου από το προπορευόμενο μονοθέσιο να ενεργοποιούν επιπλέον ισχύ, για να προσπεράσουν. Αντικαθιστά το DRS και διευκολύνει τα προσπεράσματα στην πίστα, αποτελώντας ένα στρατηγικό εργαλείο που μπορεί να χρησιμοποιηθεί είτε άπαξ είτε σταδιακά κατά τη διάρκεια ενός γύρου.


ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΜΕΓΙΣΤΗΣ ΙΣΧΥΟΣ – (BOOST MODE)
Ο οδηγός θα έχει στη διάθεσή του, μια έξτρα ώθηση από το σύστημα ανάκτησης ενέργειας (ERS), το οποίο μπορεί να χρησιμοποιηθεί τόσο για να προσπεράσει όσο και για να αποφύγει ένα προσπέρασμα  ανάλογα με τη θέση του στην πίστα. Το σύστημα παρέχει στον οδηγό τη μέγιστη ισχύ από τον κινητήρα και την μπαταρία με το πάτημα ενός κουμπιού, ανεξαρτήτως του σημείου στο οποίο βρίσκεται στην πίστα.


ΕΝΕΡΓΗ ΑΕΡΟΔΥΝΑΜΙΚΗ – ACTIVE AERO
Κινητά στοιχεία της εμπρός και της πίσω πτέρυγας σχεδιασμένα για λειτουργία σε στροφές (Corner Mode) ή ευθείας (Straight Mode). Δίνει την δυνατότητα προσαρμογής και μεγιστοποιεί την αξιοποίηση της πλήρης ισχύος του μονοθεσίου όπου υπάρχουν σημεία αυξημένης πρόσφυσης στην πίστα.

ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΕΠΑΝΑΦΟΡΤΙΣΗΣ – RECHARGE
Επιτρέπει στους οδηγούς να επαναφορτίζουν την μπαταρία τους μέσω της ανάκτησης ενέργειας από το φρενάρισμα, από το ρολάρισμα στο τέλος των ευθειών, αλλά ακόμη και σε στροφές όπου αξιοποιείται μόνο μέρος της ισχύος της υβριδικής μηχανής. 

Εδώ μπορείτε να δείτε όσα είπε στην κάμερα του ΑΝΤ1, ο διευθυντής της FIA στη F1, Νικόλας Τομπάζης που ήταν επικεφαλής της ομάδας που σχεδίασε τις αλλαγές στους κανονισμούς.