Τι αναφέρει η Κουμουνδούρου, στις εκτιμήσεις της για την συνάντηση των δύο ηγετών, την Σύνοδο του ΝΑΤΟ και την στρατηγική της Κυβέρνησης στο Μεταναστευτικό.
Αποστάσεις απο την τακτική του Κυριάκου Μητσοτάκη σε σχέση με την συνάντηση του με τον Τούρκο Πρόεδρο, στο Λονδίνο, αλλά και γενικώς στην διαχείριση της κρίσης στις ελληνοτουρκικές σχέσεις, σε συνδυασμό μκαι με το προσφυγικό, παίρνει ο ΣΥΡΙΖΑ, κατηγορώντας τον Πρωθυπουργό και για την δήλωση την οποία έκανε αμέσως μετά το τέλος του ραντεβού του με τον Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν.
Στην μακροσκελή αποτίμηση τους για την συνάντηση του Λονδίνου, την Σύνοδο των δύο ηγετών και το Προσφυγικό, τα στελέχη της Κουμουνδούρου αναφέρουν:
"1. Η συνάντηση του Έλληνα Πρωθυπουργού με τον Τούρκο Πρόεδρο επιβεβαίωσε την σοβαρή ένταση που διάγουν οι ελληνοτουρκικές σχέσεις και τη σημαντική απόσταση ανάμεσα στις δυο πλευρές. Ωστόσο, ορθώς έγινε, καθώς οι δίαυλοι επικοινωνίας πρέπει να παραμένουν ανοιχτοί ιδίως στις δύσκολες στιγμές.
Αναμένουμε ολοκληρωμένη ενημέρωση κατά τη συνάντηση στο Εθνικό Συμβούλιο Εξωτερικής Πολιτικής, ωστόσο καμία πρόοδος δεν φαίνεται να έχει επιτευχθεί. Η δε διαπίστωση του Πρωθυπουργού στη δήλωσή του μετά τη συνάντηση ότι η βελτίωση των σχέσεων μπορεί να βασίζεται ισότιμα στην «καλή διάθεση» των δυο πλευρών, είναι επιεικώς ατυχής, ιδίως όταν η μια πλευρά παραβιάζει συστηματικά το Διεθνές Δίκαιο και η άλλη ζητά την εφαρμογή του.
Δυστυχώς τα μηνύματα που εξέπεμψε η Ελληνική κυβέρνηση προδίδουν αιφνιδιασμό και πρωτοφανή έλλειψη σοβαρότητας. Η ασυνεννοησία στο θέμα των Μέτρων Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης την προηγούμενη της συνάντησης ήταν απαράδεκτη. Όπως επίσης απαράδεκτη είναι η σημερινή δήλωση του Υπουργού Εθνικής Άμυνας ότι συμφωνήθηκε με τον Πρόεδρο Ερντογάν πως «το πρόβλημα δεν είναι φοβερό» όσον άφορα τη δημοσιοποίηση της παράνομης συμφωνίας, καθώς αυτή θα περάσει από την τουρκική βουλή άμεσα. Αν «δεν είναι φοβερό», τότε γιατί η Κυβέρνηση έκανε πριν λίγες μέρες σημαία την απέλαση του Λίβυου πρέσβη για το ίδιο ακριβώς θέμα; Αντίθετα από τα μηνύματα της συνάντησης, θετικά είναι τα μηνύματα στήριξης της Ελλάδας από την ΕΕ, τη Γαλλία, το Αμερικανικό ΥΠΕΞ, το Ισραήλ και τη Ρωσία.
2. Πιο ανησυχητικό θεωρούμε το γεγονός ότι λίγες ώρες πριν την συνάντηση Μητσοτάκη - Ερντογάν, η Τουρκία ανακοίνωσε γεωτρήσεις στην δήθεν «περιοχή θαλάσσιας δικαιοδοσίας της Τουρκίας και σε άλλες περιοχές». Η περαιτέρω επέκταση παράνομων δραστηριοτήτων στην ελληνική υφαλοκρηπίδα είναι μια εξαιρετικά ανησυχητική ευθεία απειλή κατά των κυριαρχικών μας δικαιωμάτων.
3. Δυστυχώς η διαχείριση των ελληνοτουρκικών από την κυβέρνηση έχει βασιστεί μέχρι στιγμής σε μία λανθασμένη πολιτική κατευνασμού, που συνοψίστηκε με την αναφορά του κυβερνητικού εκπροσώπου, κ. Πέτσα περί «λεπτής γραμμής». Ότι δήθεν υπάρχει μία λεπτή γραμμή ανάμεσα στο προσφυγικό από τη μία και το Αιγαίο/Κυπριακό/Συριακό από την άλλη και άρα πρέπει ως χώρα να κρατήσουμε μία ισορροπία στην κριτική μας απέναντι στην τουρκική προκλητικότητα προκειμένου να υπάρξει μείωση των προσφυγικών και μεταναστευτικών ροών. Όπως αποδείχθηκε εκ του αποτελέσματος και η κατάσταση σε σχέση με τις προσφυγικές και μεταναστευτικές ροές επιδεινώθηκε και η Τουρκία αποθρασύνθηκε από σειρά αστοχιών της κυβέρνησης. Συγκεκριμένα:
4. Είναι σαφές ότι οι νέες παράνομες τουρκικές γεωτρήσεις στην Κυπριακή ΑΟΖ, η παράνομη συμφωνία Τουρκίας – Λιβύης, η ανακοίνωση γεωτρήσεων στην περιοχή που καλύπτει η ανυπόστατη αυτή συμφωνία και η παρουσίαση για πρώτη φορά συντεταγμένων από την Τουρκία για την ΑΟΖ που διεκδικεί έξω από την Κρήτη, τη Ρόδο και το Καστελόριζο, σηματοδοτούν μία νέα αναβάθμιση της τουρκικής προκλητικότητας. Όπως επίσης, είναι σαφές πως ιδιαίτερη σημασία στη στήριξη της Τουρκίας σε αυτή τη φάση έχει η στάση του Προέδρου των ΗΠΑ, σε συνέχεια του διακανονισμού του με την Τουρκία στο Συριακό.
5. Υπό αυτές τις νέες συνθήκες είναι επιτακτική η ανάγκη η Ελλάδα να επιστρέψει στη συντεταγμένη εθνική στρατηγική διττής προσέγγισης, δηλαδή διαλόγου και πίεσης, που είχε την προηγούμενη περίοδο. Πιο συγκεκριμένα, το 2015 – 2016 πρωτοστάτησε στη δημιουργία θετικής ατζέντας στις ευρωτουρκικές σχέσεις που οδήγησε:
Επιπλέον, όμως το 2017-2019, με την αναβάθμιση της τουρκικής προκλητικότητας, η Ελληνική κυβέρνηση διατήρησε τους διαύλους ανοιχτούς, αποτρέποντας τα χειρότερα αλλά ταυτόχρονα και απαντώντας στον τουρκικό αναθεωρητισμό, τόσο με τις ευθείες δημόσιες δηλώσεις του Προέδρου της Δημοκρατίας όσο και του Πρωθυπουργού κατά την επίσκεψη του Προέδρου Ερντογάν στην Ελλάδα.
Παράλληλα αναζωογόνησε τον διάλογο για τα Μέτρα Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης. Την ίδια στιγμή ωστόσο, απάντησε αποφασιστικά στις τουρκικές προκλήσεις έναντι των κυριαρχικών μας δικαιωμάτων στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο, αναβάθμισε τα διμερή και πολυμερή σχήματα συνεργασίας της Ελλάδας (στρατηγικός διάλογος με ΗΠΑ, σχήμα 3+1 με ΗΠΑ και Ισραήλ, ενίσχυση τριμερών σχημάτων, ενεργοποίηση της Συνόδου των Ευρωπαϊκών χωρών του Νότου) και εξασφάλισε για πρώτη φορά μαζί με την Κύπρο, σαφώς καταδικαστικά συμπεράσματα από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο για την τουρκική προκλητικότητα σε Αιγαίο και Ανατολική Μεσόγειο το Μάρτιο του 2018 και ένα πλαίσιο ευρωπαϊκών κυρώσεων σε βάρος της Τουρκίας τον Ιούνιο του 2019.
6. Η κυβέρνηση οφείλει να προβεί λοιπόν σε συγκεκριμένες πρωτοβουλίες: