Οικονομία

28 Αυγούστου 2019 17:04 Τελευταία ενημέρωση : 28 Αυγούστου 2019 21:54

Υπουργείο Ενέργειας: τι αλλάζει από το Σεπτέμβριο στα τιμολόγια της ΔΕΗ

Το Υπουργείο μέσω 6 ερωτήσεων – απαντήσεων, εξηγεί αναλυτικά το σχέδιο διάσωσης της εταιρείας.

 

Το υπουργείο Ενέργειας με έξι ερωτήσεις-απαντήσεις απαντά για το σχέδιο διάσωσης της ΔΕΗ και λύνει τις απορίες των καταναλωτών για το τι θα αντιμετωπίσουν από τον Σεπτέμβριο με τα νέα τιμολόγια.

1. Ποιο είναι ακριβώς το πρόβλημα της ΔΕH;

Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ με την πολιτική της έχει οδηγήσει την ΔΕH στα πρόθυρα της κατάρρευσης. Ενώ το 2014 είχε κέρδη 90 εκ ευρώ, το 2018 κατέγραψε ζημιές 903 εκ ευρώ, με την μετοχή της την ίδια περίοδο να έχει χάσει το 83% της αξίας της στο Χρηματιστήριο. Αυτή την στιγμή η εταιρεία αντιμετωπίζει οξύτατο πρόβλημα ρευστότητας, και πρέπει να εξασφαλίσει σχεδόν 1 δισ. ευρώ το επόμενο δωδεκάμηνο προκειμένου να συνεχίσει να λειτουργεί.

Οι επενδύσεις στο δίκτυο της ΔΕH το 2018 μειώθηκαν στο μισό σε σχέση με το 2012, και ο Διαχειριστής του Δικτύου Διανομής (ΔΕΔΔΗΕ) αντιμετωπίζει σοβαρές ελλείψεις υλικών που απαιτούνται για επισκευές και συντήρηση του δικτύου. Ως αποτέλεσμα παρατηρούνται συχνές και μεγάλης διάρκειας διακοπές ηλεκτρικού ρεύματος στα μεγάλα αστικά κέντρα (Αττική, Θεσσαλονίκη), σε τουριστικές περιοχές όπως η Κρήτη αλλά και σε όλη τη χώρα.

Ο στόλος των μονάδων ηλεκτροπαραγωγής είναι πεπαλαιωμένος, ενώ ο κορμός των λιγνιτικών μονάδων είναι ρυπογόνος και αντιοικονομικός. Η ΔΕH έχει μείνει δραματικά πίσω και στη μάχη της «καθαρής ενέργειας» καθώς το ποσοστό της στις ΑΠΕ δεν ξεπερνά το 3% της συνολικής αγοράς.

Η τραγική κατάσταση της εταιρείας αποτυπώθηκε τον Απρίλιο του 2019 στην έκθεση της Ernst & Young (ορκωτός ελεγκτής της ΔΕΗ, όπου τίθεται ανοικτά ζήτημα βιωσιμότητας της εταιρείας αν δεν ληφθούν άμεσα μέτρα.

2. Πως φτάσαμε έως εδώ;

Η προηγούμενη κυβέρνηση με μία σειρά ανερμάτιστων πολιτικών και αποφάσεων έχει οδηγήσει την εταιρεία στα πρόθυρα της χρεοκοπίας. Πιο συγκεκριμένα:

Πρώτον, εγκατέλειψε το σχέδιο της «μικρής ΔΕH» της κυβέρνησης Σαμαρά, με το οποίο μέσω της ιδιωτικοποίησης του 1/3 της εταιρείας, η ΔΕH θα έβαζε στα ταμεία της 1,5-2 δισ. ευρώ, ενώ παράλληλα θα άνοιγε και η αγορά λιανικής και θα έπαυε η εκκρεμότητα έναντι της Κομισιόν ως προς τις συνθήκες ανταγωνισμού στην ελληνική αγορά. Με τα χρήματα αυτά η εταιρεία θα ενίσχυε την ρευστότητά της, θα συντηρούσε το δίκτυό της και θα επένδυε στις ΑΠΕ.

Δεύτερον, αντί αυτού, η προηγούμενη κυβέρνηση σε συμφωνία με την Τρόικα δρομολόγησε την… δωρεάν «ιδιωτικοποίηση» της ΔΕH. Και αυτό γιατί στο πλαίσιο του ανοίγματος της αγοράς λιανικής, συμφώνησε με την τρόικα την μείωση του μεριδίου αγοράς της εταιρείας από το 90% στο 50% έως το τέλος του 2019 χωρίς κανένα οικονομικό αντάλλαγμα !

Στην συμφωνία αυτή προβλεπόταν η υποχρεωτική διάθεση μέρους της λιγνιτικής και υδροηλεκτρικής της παραγωγής στους ανταγωνιστές της μέσω δημοπρασιών ηλεκτρικού ρεύματος (ΝΟΜΕ). Με τον τρόπο αυτό η ΔΕΗ κατέληξε να πουλά ρεύμα σε τιμές κάτω του κόστους προς όφελος των ανταγωνιστών της. Οι ζημιές της από τις ΝΟΜΕ ξεπερνούν σήμερα τα 600 εκατ. ευρώ.

Και τρίτον, επέτρεψε τη διόγκωση του προβλήματος των στρατηγικών κακοπληρωτών. Ως αποτέλεσμα, τα ληξιπρόθεσμα χρέη προς την εταιρεία εκτινάχθηκαν από τα 1,4 δισ. ευρώ ευρώ το 2014 στα 2,5 δισ. ευρώ στο τέλος του 2018.

3. Η κυβέρνηση έχει σχέδιο διάσωσης της εταιρείας;

Αυτή τη στιγμή οι επιλογές είναι περιορισμένες και τα χρονικά περιθώρια ασφυκτικά. Ο στόχος που επείγει αυτή την στιγμή είναι να μείνει η εταιρεία όρθια.

Το Σχέδιο Διάσωσης της ΔΕH, που παρουσίασε ο αρμόδιος Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Κωστής Χατζηδάκης στη Βουλή στο πλαίσιο των προγραμματικών δηλώσεων της κυβέρνησης κινείται σε δύο άξονες: στα μέτρα ενίσχυσης της ρευστότητας (που είναι άμεσης απόδοσης) και στα διαρθρωτικά μέτρα (που θα ληφθούν αμέσως μετά και θα δώσουν προοπτική στη ΔΕH σε μεσο-μακροπρόθεσμο ορίζοντα).

Μέτρα ενίσχυσης της ρευστότητας

Διαρθρωτικά μέτρα

4. Ποια τα μέτρα για την ενίσχυση της ρευστότητας και του εξορθολογισμού της τιμολογιακής πολιτικής της ΔΕH;

Η νέα Διοίκηση της ΔΕH προωθεί άμεσα μια δέσμη μέτρων συνολικού ύψους 490 εκατ. ευρώ που θα δώσουν σημαντική ταμειακή «ανάσα» στη ΔΕH.

 Τα πρόσθετα μέτρα περιλαμβάνουν:

5. Τι θα συμβεί αν δεν ληφθούν εδώ και τώρα μέτρα για την αντιμετώπιση του προβλήματος ρευστότητας της εταιρείας;

Επειδή η ΔΕH είναι εισηγμένη εταιρεία, στην απευκταία αυτή περίπτωση, ο Ορκωτός Ελεγκτής, η Ernst & Young θα καταγράψει στην έκθεση της 24ης Σεπτεμβρίου την αρνητική αυτή εξέλιξη, εγείροντας εκ νέου θέμα βιωσιμότητας της ΔΕH και απαιτώντας άμεσα βίαια μέτρα, πολύ πιο επώδυνα από αυτά που σχεδίαζε η διοίκηση της εταιρείας.

Όπως έχει υποχρέωση ο Ελεγκτής έχει ήδη ζητήσει να δει τις εκτιμώμενες ταμειακές ροές από το τέλος Ιουνίου 2019 έως τον Σεπτέμβριο του 2020 για να διαπιστώσει αν καλύπτουν τις υποχρεώσεις της για το συγκεκριμένο διάστημα.

Αν κατά την εξέταση αυτή προκύψει ταμειακό κενό και αμφιβολία ως προς τη δυνατότητα κάλυψής του, ο Ελεγκτής θα πρέπει αναγκαστικά να διατυπώσει σχετική Παρατήρηση στην Έκθεσή του (σε συνέχεια της προειδοποίησης που είχε διατυπώσει) και να ενημερώσει έγκαιρα την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς.

Η Παρατήρηση από τον Ορκωτό Ελεγκτή ως προς τη δυνατότητα συνέχισης των δραστηριοτήτων της ΔΕH θα είχε πολύ σοβαρές συνέπειες τόσο για τη ΔΕH όσο και για την Ελληνική οικονομία. Συγκεκριμένα θα μπορούσε να σημαίνει:

  1. Αναστολή Διαπραγμάτευσης Μετοχής ΔΕH
  2. Υποχρέωση ΔΕH να συντάξει οικονομικές καταστάσεις σε καθεστώς εκκαθάρισης (liquidation)
  3. Καταγγελία του συνόλου των δανειακών της συμβάσεων, εκ των οποίων τα 2 δις. ευρώ φέρουν την εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου
  4. Αποκλεισμός της ΔΕΗ  από κάθε δυνατότητα χρηματοδότησης από τις αγορές
  5. Παύση πληρωμών προς αγορά ηλεκτρικής ενέργειας
  6. Αδυναμία καταβολής μισθών των εργαζομένων
  7. Οι Ελληνικές τράπεζες θα αναγκαστούν να γράψουν προβλέψεις για τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια € 1,5 δισ., με ισόποση αρνητική επίπτωση στα κεφάλαια τους
  8. Και στο τέλος της διαδρομής χρεωκοπία ΔΕH, ή διάσωση με ίδιους πόρους (“bail in”) περίπου €4-5δισ, για την αποφυγή…black out

6. Ποιος είναι ο στόχος της κυβέρνησης που καταγράφεται μέσα από τα μέτρα διάσωσης της εταιρείας;

Η φιλοσοφία που διαπνέει τα μέτρα είναι ότι είναι δίκαια και ισορροπημένα. Προκειμένου να ενισχυθεί η ΔΕH χωρίς να πληγούν οι καταναλωτές, καλούνται να βάλουν όλοι πλάτη στη διάσωση της επιχείρησης:

Η ΔΕH αποτελεί πυλώνα της ενεργειακής αγοράς αλλά και της ίδιας της χώρας. Είναι ζήτημα εθνικής σημασίας να σωθεί, να εξυγιανθεί και να επανέλθει στη κερδοφορία. Είναι προφανές ότι δεν μπορεί να συνεχίσει να πουλά ενέργεια κάτω του κόστους και να συσσωρεύει ζημιές. Κατάρρευση της ΔΕΗ – την οποία δεν θα επιτρέψουμε – σημαίνει ελλείψεις ενέργειας, εκτόξευση των τιμών, οικονομική καταστροφή για χιλιάδες επιχειρήσεις και επαγγελματίες, δυσφήμιση της χώρας διεθνώς, ντόμινο επιπτώσεων σε τράπεζες και χρηματιστήριο, διακινδύνευση της υγείας και ασφάλειας των πολιτών, ιδίως των ευπαθών ομάδων.

Αυτοί είναι οι λόγοι για τους οποίους η ΔΕH πρέπει να σωθεί και θα σωθεί. Μαγική συνταγή δεν υπάρχει. Προσπάθεια όλων είναι να βρεθεί μία ισορροπημένη και κοινωνικά δίκαια λύση προκειμένου να περάσει η εταιρεία τον «κάβο» της 24ης Σεπτεμβρίου με την αντιμετώπιση του πιεστικού προβλήματος του ταμειακού ελλείμματος και στη συνέχεια να ακολουθήσει η διαπραγμάτευση με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τα διαρθρωτικά θέματα που θα δημιουργήσει μια θετική διαδρομή για τη ΔΕH για το ορατό μέλλον.

Φάμελλος: προαποφασισμένες και αναίτιες οι αυξήσεις στα τιμολόγια της ΔΕΗ

Ο τομεάρχης Περιβάλλοντος και Ενέργειας του ΣΥΡΙΖΑ, Σωκράτης Φάμελλος, σε δήλωση του για τις αλλαγές στα τιμολόγια της ΔΕΗ, αναφέρει τα εξής:

Δεν μας εκπλήσσει το τελικό αποτέλεσμα της καταστροφολογίας για τη ΔΕΗ, στην οποία επιδίδεται ο κύριος Χατζηδάκης, από την πρώτη στιγμή που ανέλαβε την ηγεσία του ΥΠΕΝ. Αυτό δεν είναι άλλο από τις προαποφασισμένες και αναίτιες αυξήσεις στα τιμολόγια ρεύματος, για τις οποίες αποφάσισε μάλιστα να ενημερώσει την κοινωνία μέσω διαρροής, nonpaper.

Το πραγματικό λοιπόν σχέδιο της κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας για τη ΔΕΗ ήταν η διαμόρφωση μίας ψευδούς εικόνας για τις ταμειακές της ανάγκες και τις ζημίες της εταιρίας, ώστε να επιβάλει την επιβάρυνση ολόκληρης της κοινωνίας με 500 εκατ. ευρώ.

Σε πολλές περιπτώσεις, ειδικά για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις η επιβάρυνση ξεπερνά το 15%, με προφανείς επιπτώσεις για τη βιωσιμότητά τους. Η αύξηση δε, του ενεργειακού κόστους των νοικοκυριών είναι δεδομένη και για ένα μέσο νοικοκυριό προσεγγίζει το 13,4%.

Η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας με την αύξηση των τιμολογίων, επιλέγει να κλείνει το μάτι στους ιδιώτες παρόχους, δημιουργώντας χώρο για κέρδη και πελάτες χωρίς κόστος και επενδύσεις.

Αντί να προχωρήσει, όπως οφείλει, στην απόδοση των περίπου 200 εκατ. ευρώ στη ΔΕΗ για τις οφειλές Υ.Κ.Ω. της περιόδου 2007-2011, μεταφέρει το κόστος στους πολίτες.Επισημαίνουμε ότι η κυβέρνηση ΣΥ.ΡΙΖ.Α. το 2017 απέδωσε 360 εκατ. ευρώ στη ΔΕΗ για τις οφειλές Υ.Κ.Ω. της περιόδου 2012-2015, από το κοινωνικό μέρισμα, επιλέγοντας να μην επιβαρύνει τους καταναλωτές.Με τον ίδιο τρόπο θα μπορούσε η ΝΔ, δια του κου Σταϊκούρα, να προχωρήσει άμεσα στην απόδοση του εν λόγω ποσού, με νομοθετική ρύθμιση,που θα έλυνε παράλληλα το βραχυπρόθεσμο πρόβλημα ρευστότητας της ΔΕΗ.

Η απροθυμία της κυβέρνησης να αποδώσει τις οφειλές προς τη ΔΕΗ, επιβεβαιώνει, για άλλη μία φορά, ότι η προεκλογική της παροχολογία «δεν βγαίνει» και ζημιώνει αντί να ανακουφίζει την ελληνική κοινωνία.

Και φυσικά ούτε λόγος στις «διαρροές» του κ.Χατζηδάκη για στρατηγικό σχέδιο βιωσιμότητας της ΔΕΗ…